STARTSIDA

Lennart Magnerot

Bilförmedlingen Laxå

Tel 0738 - 50 90 50

Söker du välvårdade bilar?

Då har du kommit rätt.

ÖPPET

Vardag 9.00 - 20.00

Lördag 9.00 - 18.00

Söndag    Enligt ö k

50 senaste kundbetyg

Klicka här!

Mikael Ullman från Stockholm:

"Skicket på bilen

var fantastiskt!"

Till vardags jobbar Mikael Ullman från Haninge med bilar. Som åkeriägare är lastbilarna dock av ett betydligt större och tyngre slag än den extremt lågmilade Volvo S60 han spanat in i vårt lager. Den stora frågan var dock: Skulle resan till Bilförmedlingen Laxå på totalt 50 mil löna sig?

Stig Andersson från Hällabrottet:

"Jag behövde inte

ens provköra bilen!"

När den trevlige tryckaren Stig Andersson från Nedre Vesta behövde en fräsch Volvo V70 ringde han oss. En dryg timme senare stod han som stolt och helnöjd ägare till den mörkgrå pärlan. 

Kim gav systern smart köpråd:

Tredje bilköpet hos Bilförmedlingen Laxå

Återkommande bilkunder är en av våra främsta målsättningar. När Cherie Taubensee från Örebro skulle köpa en välvårdad pendlarbil är vi därför glada att storebror tipsade om att först leta hos oss. Han kunde med gott samvete rekommendera vårt företag eftersom han själv köpt sina två senaste fordon hos oss. Att Cherie gillade den vinröda Volvon var förstås extra glädjande.

Swish, faktura eller kredit?

Tre smarta sätt att betala din bil hos oss:

  • Swish eller banköverföring. För dig som vill betala direkt vid köp. Kom ihåg att höja beloppsgräns för din transaktion. 


  • Faktura 30 dagar på max 100 000 kr för hela eller delar av bilköpet. Smart om du väntar på uttag av låsta tillgångar. Endast en aviavgift 49 kr tillkommer.


  • Blancolån utan bindningstid med valfri insats till 0 kr. Sveriges mest flexibla billån från 5,90%.


Ring Lennart på tel 0738 - 50 90 50 för att prata finans!

Andra köpet hos Bilförmedlingen Laxå:

"En trygg affär!"

Återvändande kunder betyder nöjda kunder. För sju år sedan köpte Tommy och Malin Karlsson sin första bil hos oss, vilket var en riktigt välvårdad Volvo V70. När det var dags att förnya familjens vagnpark med en andrabil vände sig det trevliga värmlandsparet på nytt till Bilförmedlingen Laxå.  

Ännu en nöjd pensionärskund:

Ing-Britt hittade nya bilen hos oss

När Ing-Britt Körberg från Vretstorp behövde en bekvämare bil ringde sonen Conny till Bilförmedlingen Laxå. Valet föll på en ytterst välskött Renault Captur City, som endast rullat 5 800 mil. Läs vad Ing-Britt tyckte om sin köpupplevelse hos oss.

Försäljaren Lars-Åke nöjd med bilbytet:

"Seriöst och ärligt bemötande"!

Lars-Åke Lind från Töreboda har arbetat som föreståndare på bensinstation och bilmekaniker. För det mesta har han emellertid sålt nyckelfärdiga villor för en stor svensk hustillverkare. När Lars-Åke en dag kikar på Blocket väcks hans nyfikenhet på en unik lågmilad Volvo S60. 

Lär känna ägaren till Bilförmedlingen Laxå

Vi ställde några frågor till Lennart Magnerot, ägare till Bilförmedlingen Laxå, för att få veta mer om både honom och företaget.


Kan du berätta om din bakgrund?

- Född i Lund, men flyttade till Växjö lagom till skolstarten. Blev tidigt intresserad av sport och spelade närmast dagligen fotboll, pingis och innebandy. Gick humanistisk linje på gymnasiet, eftersom jag älskar språk. Började på Juristlinjen på univeristetet i Lund, men utbildade mig istället till lärare. Jobbade 15 år i skolan innan jag förverkligade mitt bilföretag för drygt 20 år sedan.


Var kommer bilintresset ifrån?

- Det har växt fram. Tog mitt körkort när jag fyllt 18 år, men det dröjde sju år innan jag köpte min första egna bil. Har alltid gillat att hålla mina bilar i pedantskick, vilket jag tagit med in i mitt företagande.

Vilka andra intressen har du?

- Vi har fyra vuxna barn och när de var mindre kretsade det mesta kring familjen. Mitt sportintresse har hängt med sedan barnsben och jag följer troget mina favoritlag i hockey och fotboll. Motionerar själv regelbundet genom att springa, spela tennis och promenera. Är även intresserad av samhällsfrågor och har hittills släppt två böcker (2016 och 2018).

Hur skiljer sig ditt bilföretag från andra?

- Eftersom jag medvetet säljer färre bilar har jag bättre kunskap om varje fordon. Hade nyligen en pensionär här, som berättade om en firma som inte visste något om den bil han var intresserad av. Mitt mål är att ta reda på så mycket som möjligt om bilarna och förmedla till kunden.

- För det andra blir mitt företag mer personligt. Det ska kännas som att göra bilaffär med en granne eller en god vän. Senast igår hade jag en kund här som köpt två bilar och nu köpte hans syster bil för första gången. Efteråt beskrev hon det som att "köpa bil av en bekant", vilket är det högsta betyg jag kan få.

- Den tredje skillnaden är att jag avstår bilhall. Jag provade på att hyra lokaler, men insåg att de inte fyller någon funktion för vare sig mig eller kunden. Jag tror att många handlare inte förstår att bilhallen spelat ut sin roll.

"Bilhallen är onödig och föråldrad. Internet har förändrat  köpbeteendet och gjort lokaler överflödiga!"

Varför har du inte en imponerande bilhall?

- Det finns fyra skäl: För det första är det bilen som ska med hem och inte handlarens lokaler. För det andra är bilhallar ett föråldrat sätt att sälja fordon, eftersom dagens köpare väljer ut favoritbilen hemma på datorn eller mobilen för att sedan åka och köpa den. För det tredje är bilhallar en dålig förvaringsplats efter provkörningar, särskilt på vintern, då bilarna blir ömsom varma och kalla. För det fjärde är bilhallen ett dyrt nöje med uppvärmning, försäkring och underhåll, vilket köparen får betala för. Jag har nu gjort 800 lyckade affärer utan bilhall och kommer fortsätta så. Att köparna gillar det och mina fordon får beröm är det viktigaste!

Vad säger du om att sälja privat?

- Enligt en färsk undersökning tycker 88% att det är jobbigt att sälja bil privat. Hela 28% tycker dessutom att det är mycket eller extremt jobbigt och det man fruktar är oseriösa spekulanter, som hör av sig via telefon, sms eller e-post. Därför är det inte särskilt överraskande att man kontaktar oss eller annan handlare för att sälja eller förmedla. 


Vad ska man tänka på vid privatköp?

- Vid köp på privatmarknaden bör man vara extra vaksam. Det juridiska skyddet är minimalt och är man inte bilkunnig är det lätt att lockas av ett lågt pris. Notera att det ofta finns en eller flera anledningar för att en bil säljs till underpris. Särskilt noga bör man kontrollera att fordonet inte är belastat med kredit, eftersom skulden följer bilen, och att säljaren äger bilen. Idag är det nämligen vanligt att privatpersoner säljer bilar åt "vänner" och "släktingar".

"Jag vill leva som jag lär när det gäller bilägande. Just nu kör jag och min hustru en äldre, men ytterst välvårdad, Volvo V70."

Vad kör du själv för bilar?

- Jag vill leva som jag lär när det gäller bilägande. Just nu kör jag och min hustru en äldre Volvo V70. Den är i pedantiskt skick och går som en dröm. Jag vill genom mitt eget bilägande visa både omgivning och kunder att man inte måste ryckas med i hetsjakten på nya bilar. Att jag inte har de senaste tekniska detaljerna är inget jag saknar. Samtidigt respekterar jag dem som vill köra nyare bil, men för egen del äger jag hellre ett äldre fordon i toppskick.

Hur går det till när man köper bil hos dig?

- Det börjar mestadels med att kunden ser bilen på Blocket. Han eller hon kontaktar mig därefter via telefon, sms eller mail. Ofta ställer spekulanten lite frågor redan i detta skede och jag försöker informera. Vårt samtal leder vanligtvis till att kunden bokar en visning. Jag är extremt flexibel när det gäller visningstider och inser att det är svårt för många att komma under ordinarie öppettider. Det händer exempelvis ganska ofta att visningar sker under kvällstid, vilket är uppskattat av köparna. Jag brukar fråga om spekulanten önskar kredit för att i så fall kunna förbereda den. På några minuter får kunden besked om lånevillkoren. 


Hur går en visning till? 

- Att köparen får gott om tid på visningen är viktigast. Finns det något värre än en stressad säljare som knappt lyssnar? Jag försöker även tänka på att bilköp är den största affären efter köp av bostad. För mig spelar det därför ingen roll om prislappen ligger på 30 000 eller 300 000 kronor - alla har rätt till samma uppmärksamhet oavsett bilens värde. En av mina kunder berättade för mig hur han blivit fullständigt ignorerad på en stor BMW-firma när han kom in enkelt sommarklädd. Säljaren trodde att han inte hade råd att köpa någon av deras dyra bilar, Vad säljaren inte visste var att min pensionerade kund varit framgångsrik åkeriägare under många år. Dubbelt sorgligt - för både firman och mannen!

Hur många visningar blir det på varje bil?

- Faktum är att bilarna nästan alltid säljs vid första visningen. Senast idag sålde jag en Volvo V70 där köparen även avstod provkörning trots uppmaningar från min sida. Några dagar tidigare hade jag på samma sätt en visning för en pensionär, som endast provkörde några hundra meter. Det är absolut inget jag brukar rekommendera, men jag kan inte tvinga någon att provköra. Att de gång på gång säljs vid första visningen tar jag som ett gott betyg.

"Faktum är att bilarna nästan alltid säljs vid första visningen. Jag tar det som ett bevis för att bilarna är i toppskick och att köparna noterar det."

Hur fungerar förmedling?

- Jag var nog före min tid gällande bilförmedling för 20 år sedan. Idag är det många företag som gör samma sak, men för min egen del är det numera vanligare med rena inköp. Många kunder vill helt enkelt att jag köper eller byter in deras bil istället för att behöva vänta tills bilen blir såld. Trots det har jag behållit företagets namn, eftersom det är välkänt hos kunderna. För den som kan vänta på pengar för sin bil och önskar förmedling är det ett teamwork mellan mig och ägaren. Denne betalar en mindre startavgift för bilder, text och annonsering. Först när bilen säljs erlägger ägaren förmedlingsavgiften, som betalas direkt ur köpeskillingen. Det trevliga med Förmedling är att man ofta lär känna ägaren.

Vad vill du säga till sist?

- Den stora utmaningen är att hitta välvårdade bilar. Det betyder att den samlade efterfrågan är betydligt större än utbudet. Senast igår var det fyra spekulanter från olika håll i Sverige som ville köpa samma bil. Det slutade förstås med att tre av dem missade tillfället till en ytterst fin bil. Jag kan därför inte nog betona vikten av att snabbt boka visning. Spekulanten som egentligen ringde först tvekade till morgonen därpå och plötsligt var flera köpare före honom.


För många kommer det nya året innebära försäljning eller köp av begagnad bil. I så fall hoppas jag få göra en trevlig affär med några av dem. Jag ser verkligen fram emot att träffa båda gamla och nya kunder, som får köra hemåt med en riktigt välvårdad bil!

Vad är bilförmedling?

Om du vill sälja din bil finns två alternativ: Antingen köper vi bilen direkt av dig eller ger du oss uppdraget att sälja den, s k bilförmedling. Klicka på knappen eller ring Lennart på tel 0738 - 50 90 50 för mer information.

Profilen från Nyköping hittade pärlan:

"Det kändes bra

redan från början!"

Efter 30 år som renhållningsarbetare är Kjell "Kingen" Eriksson en välkänd profil i Nyköping. När hans fina Volvo V70 hade gjort sitt började en intensiv jakt på en värdig ersättare. Hos oss hittade Kjell lyckligtvis en lågmilad och välvårdad dito som inte ens hunnit annonseras. 

Hur skapar ni text och bilder i annonserna?

Den första kontakten med nya kunder är annonserna på Blocket. Vi får emellanåt beröm för text och bilder, vilket är roligt eftersom det läggs mycket arbete på bådadera.


Våra texter ska vara både informativa och detaljerade utan att bli långrandiga. Eftersom den som skapar annonserna även gett ut två fackböcker finns en tydlig medvetenhet om vikten av korrekt språkhantering och faktaurval. När kunderna har läst en av våra bilannonser ska de ha en relativt god bild av vad de kan förvänta sig gällande fordonets utrustning, historik och skick. 

Våra bilder har genomgått en enorm utveckling genom åren. Under ett helt decennium satte vi helt sonika vår digitala Nikon systemkamera på automatläge och gjorde ingen som helst bildredigering efteråt. Resultatet blev att våra foton kunde få helt olika utseende och kvalite beroende när på året eller dygnet de togs. Idag utför vi istället ett nogrannt redigeringsarbete efter varje fotosession för att skapa bästa möjliga bildåtergivning. Vi justerar således viktiga parametrar som skärpa, brus, färg - och inte minst ljus. Vårt bildmotto kan sammanfattas på följande sätt: "Vi redigerar alltid - men retuscherar aldrig!"

1. Kontrollera bilen.

För att kontrollera skicket använder jag både händer och ögon. Genom att känna på karossen kan jag avgöra var och hur den är kontaminerad med asfaltsprickar, flygrost, insekter och andra föroreningar. Om bilen är extremt underhållen med endast en dammhinna kan jag gå direkt till handtvätt och polering, men för säkerhets skull bör man genomföra alla nedanstående steg. Glöm inte munskydd och engångshandskar på moment 2+3 och läs bruksanvisningen på alla medel du använder!

3. Ta bort flygrost.

Nästa moment är att spruta på en flygrostborttagare. En av mina favoritprodukter är Ultimate All Wheel Clean från Meguairs, som kan användas på både lack och fälgar. Lika bra fungerar Mirror Bright Wheel Cleaner från samma tillverkare, som dessutom kan spädas 1:4 med vatten (båda hos Autodude). Dessa medel avlägsnar lackens och fälgarnas järnpartiklar från bromsbelägg och vinterdäckens dubb. På bilen är de små prickarna ofta bruna, men ibland är de osynliga för ögat. För att säkert veta om din bil har flygrost är det därför säkrast att spraya och se vad som händer. Många flygrostmedel har nämligen en inbyggd indikator som gör de bruna prickarna lila (se bild). Spraya medlet en bit i taget och läs på flaskan hur länge ditt medel ska ligga på. Spola därefter området med högtryckstvätt eller trädgårdsslang.

5. Handtvätta.

Nu är det äntligen dags att shamponera och handtvätta bilen (ej maskintvätt). Använd helst två stora hinkar med en smutsavskiljare i botten på den ena (i den andra sköljer du svampen). Jag nyttjar helst ett väldoftande shampo som löddrar mycket. Mitt favoritshampo är Extreme Bodywash + Wax från Chemical Guys, som luktar gott och efterlämnar en väldigt blank yta (perfekt även om du inte polerar efteråt då den innehåller vax). Jag använder en tvätthandske, våffelsvamp eller teleskoparm för min handtvätt. Arbeta med vågräta rörelser och undvik att tvätta i stark värme eller direkt solljus. Spola sedan av med högtryck (eller slang) och torka karossen med torkduk. Undvik sämskinn som inte absorberar vatten lika bra.

7. Skydda lacken.

Till sist skyddar jag bilens lack från UV-strålning och ny smuts. Det finns i princip två olika lösningar på marknaden: Vax eller lackskydd. Vaxer är mycket billigare, lite glansigare och lättare att applicera medan lackskydd oftast är dyrare, men betydligt mer hållbart i längden. Oavsett vad du slutligen väljer gör så här: Lägg på vaxet eller lackskyddet i lagom mängd och läs därefter noga på flaskan hur länge det ska ligga kvar innan du torkar bort överflödet. Inspektera till sist hela bilen och om du inte är nöjd med någon del får du komplettera med ett nytt lager. 

Så fixar du din pärla på några timmar:

Rekonda bilen själv!

2. Ta bort asfalt och tjära.

Med stor säkerhet har bilen beläggningar av asfalt, flygrost och organisk smuts. Då behöver jag använda avfettningar och andra produkter före tvätten. Tänk på att många av dessa medel bör sprayas på lack och fälgar när fordonet är torrt, eftersom medlen fäster bättre på torra ytor.

Jag sprayar först på en kallavfettning som löser salt, asfalt, tjära och petroelumbaserade prickar. Mina egna favoriter är Citrus Tar & Glue Remover (139:-/0.5 l från Autodude) eller betydligt billigare och mer luktfria Hessas Microavfettning (39:-/liter, som dock får ligga på längre). Var försiktig att använda medlen i solljus eller extrem värme då de kan torka alltför snabbt. Därför arbetar jag också med en mindre del av bilen i taget, så att det inte hinner torka in någonstans, innan jag slutligen spolar av. Bearbeta t ex först vänster och höger sida, därefter fronten, huven och taket - för att avsluta med bilens baksida.

4. Claya bilen.

Nu är det dags att på nytt känna av lackens yta. Om den fortfarande är knottrig på vissa ställen kan du antingen upprepa steg 2 och 3 eller använda en s k Claytowel/Claybar (lerduk/lerklump). De finns att köpa på internet från olika återförsäljare och tar effektivt bort de sista inbitna föroreningar, som ännu finns kvar på karossen. Jag sprayar på ett löddrande shampo innan jag clayar ett mindre lackavsnitt i taget. Tänk också på att dra duken eller lerklumpen i vågräta linjer istället för i cirkelrörelser. Vi gör det för att undvika att skapa nya smårepor i lacken. När clayningen är klar på ett avsnitt spolar jag av den karossdelen innan jag går vidare till nästa.

6. Polera.

Det roligaste och svåraste momentet är poleringen. Om lacken har djupa repor brukar jag först polera med ett grövre polermedel. Min favorit är det doft- och dammfria Heavy Cut Compound från Arcticlean (hos Pingens). Därefter kör jag med ett finare medel om så krävs (Mirror Image från proffsleverantören Smartab) som innehåller både polish och vax. Det finns hundratals liknande produkter på konsumentmarknaden och erfarenheten avgör vilket man föredrar.

Ska man polera ett helt fordon är det lättast att använda polermaskin, men man kan göra jobbet för hand. Eftersom jag är rädd om mina öron använder jag min roterande Flex 3403 VRG eller oscillerande Flex XCE (4 908 kr på Computer Salg) bara när det är ett måste (alltid hörselkåpor). Som hörs på namnen arbetar en oscillerande maskin med en viss slaglängd medan den roterande gör exakt samma rörelse runt sin egen axel. Kom ihåg att det krävs många timmars polering för att bli ett proffs, men börja med en oscillerande maskin och lär dig efter hand. Sök tips på Youtube innan du börjar.

Serie A-spelaren valde bil från oss:

Fotbollsproffset Gustav gör tummen upp

Redan som 15-åring fick italienska talangscouter upp ögonen för Gustav Hellman från Lidköping. När den skicklige försvararen erbjöds ett kontrakt som ungdomsproffs i Serie A-klubben Udinese nappade Gustav och under två år spelade västgöten fotboll på sydligare breddgrader. På liknande sätt kunde han inte motstå den välvårdade Dacia Dokker Express hos oss.

Hur gör man ett bra begagnatköp?

Lennart ger sina tre bästa råd

Ett lyckat bilköp innehåller tre viktiga ingredienser: Rätt säljare, rätt bil och rätt avslut! Det säger Lennart Magnerot, ägare till Bilförmedlingen Laxå, som har mångårig erfarenhet av inköp och försäljning av fina begagnade bilar.

1. RÄTT SÄLJARE


EN FÖRSTA LEDTRÅD om säljaren avslöjas genom hur personen beskriver sin bil i ord. Genom att studera dennes annonstext kan man på ett tidigt stadium utröna några saker: En slarvigt och hafsigt hopskriven text med bristfällig information om fordonet kan tyvärr spegla dennes övriga bilintresse. Om säljaren inte ens bemödat sig om att skapa en begriplig och någorlunda fyllig annonstext är risken stor att även bilen negligerats. Det kan självklart finnas undantag från denna grovhuggna tumregel, men orden avslöjar oftast mycket om säljarens intresse för en av sina dyraste ägodelar. På samma sätt vittnar en detaljerad och noggrann beskrivning av ett fordon om motsatsen: Här finns en ägare med stor kunskap om sin bil och som frikostigt delar med sig av den. Notera även hur säljaren undertecknat annonsen: Anonyma säljarnamn som "Volvo" och andra diffusa alias är oftast illavarslande.

EN TREDJE LEDTRÅD om säljaren får man vid direktkontakt. Text och bilder kan avslöja viss information om personen bakom annonsen, men det bästa sättet att lära känna denne är förstås via ett eller flera samtal på telefon. Undvik däremot ändlös och krånglig korrespondens via mail och sms, eftersom båda dessa medier ger en betydligt sämre bild av både dig och säljaren. Via ett enkelt samtal på telefon brukar det däremot snabbt visa sig om säljaren verkar pålitlig och denne får samtidigt en rimlig chans att bilda sig en motsvarande uppfattning om dig som köpare. Vi får inte glömma att även säljaren är intresserad av att göra sin affär med en seriös motpart. I de flesta fall brukar båda parter snart känna om ömsesidigt förtroende uppstår för att gå vidare till visning och eventuell affär. Till dig som köpare skulle jag vilja ge följande generella råd: Våga gå på magkänsla när du värderar säljaren!

3. RÄTT AVSLUT


Hur gör man när man hittat ett säkert fordon med servicehistorik och fint skick? Låt mig dela mina tre viktigaste förutsättningar för rätt avslut: Bilfakta, test och noggrann juridik.


BILFAKTA. Före ditt besök hos säljaren bör du kontakta Transportstyrelsen via telefon eller hemsida. Hos denna ansvariga statliga myndighet får du helt gratis viktiga uppgifter om bilens rättmätige ägare och om skulder vidlåder fordonet. Om bilen är belastad med någon form av kredit måste den slutlösas senast i samband med köp. Om skulden inte löses kommer du som ny ägare bli betalningsskyldig till föregående ägares billån. En seriös handlare eller privatperson redovisar självmant och öppet fordonets kredit och ser till att slutbetala den. Min bedömning är att du inte löper samma risk hos en bilhandlare, eftersom denne ser till att eventuella skulder löses i samband med köpet.


TEST. I samband med ditt besök hos säljaren ska du provköra och testa bilens viktiga funktioner. Kontrollera särskilt att bromsar och andra säkerhetsdetaljer fungerar utan anmärkning, men även motor, växellåda och koppling, såsom läckage eller missljud. Gällande utrustning uppmanar jag mina kunder att testa alla de funktioner som är betydelsefulla för just dem. För den ene är stolsvärmen viktigare än motorvärmaren – och för den andre är det precis tvärtom. Glöm inte att studera serviceboken och eventuell annan dokumentation. Är du osäker så ta med en bilkunnig vän eller släkting när du ska kontrollera ditt utvalda fordon.

EN ANDRA LEDTRÅD om säljaren är annonsens fotografier. Bilderna brukar ge en hel del och ibland obarmhärtig information om dennes bilintresse. Om säljaren valt att fotografera sitt fordon i smutsigt och ostädat tillstånd (i dunkla miljöer) är det inte sällan en varningsklocka så god som någon. Det skrala och bristfälliga bildmaterialet gör det dessutom onödigt svårt för varje spekulant att bilda sig en tidig uppfattning om bilens verkliga skick och status. Även om det är vanskligt att bedöma ett fordon enbart utifrån bilder på internet är de otvivelaktigt ännu en indikation på säljarens intresse för sin bil. Fotona säger naturligtvis ingenting om ägarens övriga personlighet och egenskaper, men det är ju inte dessa vi främst är intresserade av vid ett begagnat bilköp. Vi måste hur som helst inse att alla bilägare inte är intresserade av att vårda och sköta sitt fordon.

2. RÄTT BIL


Det har skrivits spaltkilometrar om valet av begagnad bil. Efter 35 års privat bilägande och mångårig handel med begagnade fordon har jag kommit fram till tre viktiga S för att hitta rätt bil: Skick, säkerhet - och service!


SKICK. För egen del är fordonets skick det mest primära. En välvårdad bil är alltid attraktiv och dessutom lättare att sälja om man vill byta. För det tränade ögat är det ganska enkelt att konstatera huruvida en begagnad bil är välskött: Hur ser lack och kaross ut? Är inredningen fortfarande fräsch? Självklart måste kraven sättas i proportion till bilens ålder och miltal, men ju mindre skavanker desto bättre.


SÄKERHET. Min andra prioritet är säkerhet. Personligen väljer jag därför oftast fordon som är rymliga och krocksäkra. Det är ingen tillfällighet att t ex Volvos modellprogram varit och är en personlig favorit - både privat och i mitt företag. Om man absolut vill ha en mindre bil bör man kontrollera att bilen håller hög säkerhet. Det är den bästa livförsäkring du kan teckna!


SERVICE. Min tredje prioritet är bilens historik. Var särskilt noga med att kontrollera när fordonets kamrem (om sådan finns) är bytt i förhållande till rekommenderade intervall. Det bästa är förstås om bytet och övriga servicar finns samlade i en digital eller fysisk servicebok. Om sådan saknas är även verkstadspapper och kvitton värdefulla, men det är sällan som samtliga finns sparade. Att köpa begagnad bil helt utan historik kräver stor kunskap av blivande ägaren. 

JURIDIK. Mitt tredje råd för rätt köp är att vara noggrann med det juridiska. När du bestämmer dig för att köpa en begagnad bil vidtar nämligen den rent legala sidan av affären. En seriös handlare tar dig pedagogiskt igenom alla nödvändiga moment för ett tryggt och säkert bilköp. Jag brukar för egen del använda mig av en skylt med tydlig information där köparen kan följa de steg vi gemensamt tar.


Det första som ska göras är att du som köpare läser igenom köpeavtalet och undertecknar det. Därefter sker alla nödvändiga ekonomiska transaktioner som krävs för att köpet ska fullbordas. Om du väljer att helt eller delvis betala bilen med kredit ska ett låneavtal självklart också upprättas och undertecknas. Det tredje momentet innebär att nya ägaren tecknar en giltig bilförsäkring för fordonet innan denne åker från platsen. När fordonet är försäkrat kan slutligen ägarbyte göras genom anmälan till Transportstyrelsen. För egen del använder jag myndighetens egen mobilapp för detta avslutande moment, eftersom ägarbytet då sker ögonblickligen. Man kan även skicka in ”gula lappen” (Regbevis del 2) för samma ärende, men då tar det några dagar innan ägarbytet syns och registreras. Lycka till med bilköpet!

Thomas från Örebro både sålde och köpte:

"Nya bilen är kanonfin!"

När en elektronikkedja slog upp portarna i Örebro var Thomas Johansson med från start. Efter att ha sålt kameror under åtta år var det emellertid dags för nytt jobb och säljaren blev fastighetsskötare. På samma sätt resonerade Thomas gällande bilägandet. Det blev en närmast unik lågmilare med en världsmästare i bandy som förste ägare. Hans fräscha Mini Cooper sålde vi för Thomas räkning dagen efter!

Han har alla rätt på högskoleprovet:

Jörgen är smartare än de allra flesta

Att Jörgen Aasa från Stockholm är riktigt klipsk är bevisat svart på vitt. Han är nämligen en av endast tolv svenskar som lyckats skriva maximala 160 poäng på Högskoleprovet. Att köpa en välvårdad Volvo V50 2.0D hos Bilförmedlingen Laxå visade sig också vara klokt. 

Ludwigs första bilköp blev en välskött S80

När Ludwig Drugge från Örebro skulle köpa sin första egna bil ringde han Bilförmedlingen Laxå. Han hade spanat in en riktigt välvårdad Volvo i vårt lager. På plats hos oss dröjde det heller inte länge förrän den unge hammarbyfantasten bestämde sig för köp. 

Christer är helnöjd

med sin nya Volvo

Christer Andersson från Örebro behövde en ny bil för allehanda vardagsbehov. När han får syn på en välvårdad Volvo V70 2.4D Summum hos oss bokas därför en visning in samma kväll. Efter provkörning blir han mäkta imponerad av bilens skick och ett par dagar senare kan vi leverera hans nya kombi.

Behöver du läsa

eller släcka felkoder? 

Har du servat bilen, men kan inte släcka servicelampan?

Har du reparerat din bil, men trots det lyser en eller flera lampor på instrumentpanelen?


I mån av tid raderar vi felkoder och meddelanden. För att radera t ex motorlampa/servicelampa är kostnaden 595 kr. Om vi läser ut och raderar felkod/er är priset 795 kr.


Vi använder diagnosinstrumentet ICarsoft CR PRO och tar självklart inget ansvar för om koderna återvänder. Priserna gäller för specifika problem - inte felsökning på alla bilens enheter. Ring 0738-50 90 50 för mer information om diagnos och radering av felkoder.

Från New York till Laxå på 48h:

Direkt från USA

till första bilköpet

Emma hann knappt landa på svensk mark förrän det var dags att hämta första egna bilen. Valet hade fallit på en mycket välvårdad Volvo V70 i vårt lager. Till allas glädje blev det kärlek vid första ögonkastet när hon äntligen fick se bilen i verkligheten. Läs mer om vad Emma och andra köpare tycker om sin affär hos oss.

Felix och Sofia från Karlstad:

"Otroligt trevligt bilköp!" 

Vill tyskar köra Mercedes, BMW eller Audi? Om du frågar Felix Meyer från Hamburg är svaret nej. Själv väljer han hellre en svensk klassiker framför ett tyskt premiummärke. När han och sambon Sofia Olsson i Karlstad skulle köpa sin första egna bil föll därför valet på en fin Volvo V70 i vårt lager.